Sani Pass

29 juli 2014 - Lesotho, Zuid-Afrika

Na uitslapen tot 6.45 uur vertrokken we om half acht terug naar Underberg. Van daar uit gingen we met de hele groep in 6 4WD's richting Sani Pass. De kronkelige asfaltweg ging al vrij gauw over in een hobbelig puin/steenhard en later in een zandpad. Steeds hoger trokken we de Drakensbergen in tot we bovenop bij de Zuid-Afrikaanse grens kwamen. Hier moesten we uitchecken en pas na acht kilometer bereikten we de grens met Lesotho waar we weer in moesten checken.

We bezochten daar een 'bergdorp' waar we konden zien onder welke omstandigheden de bevolking daar leeft. Dit maakte diepe indruk op ons allemaal. We kregen de gelegenheid om foto's te maken maar zelfs daar heb je dan moeite mee.

Terug bij de grens gebruikten we de lunch in de hoogstgelegen pub van Afrika (2874 meter). Het voelt raar om dan te gaan eten na wat we zojuist hadden gezien.

We gaan een paar foto's plaatsen maar die kunnen niet weergeven wat we in werkelijkheid hebben gezien. Een heel indrukwekkende dag !

Op de weg terug naar het resort zagen we enorme rookwolken. Er schijnt van alles te branden (bossen en bermen). Toen we vanavond gingen eten kleurde de hemel nog steeds rood. Wij schijnen geen gevaar te lopen !

1. Leonie Ten Cate:
    30 juli 2014
    Ziet er ook erg indrukwekkend uit, kan me voorstellen dat je even met de neus op de feiten wordt gedrukt als je zo'n dorpje tegenkomt..
  2. ELZE Veldhuis:
    30 juli 2014
    Van Underberg nasr de hoogstgelegen pub is nogal wat.Voor ons is
    Underberg het zgn. maagborreltje, dat bij maagpijn wel eens wil helpen.

Maar dat is wat anders .
    Kunnen jullie al die indrukken nog verwerken op jullie " harde schijf ?"
    Heel fijne voortzetting !
  3. Tineke Bisschop:
    30 juli 2014
    Ondanks alle tegenstellingen die jullie tegenkomen, toch een prachtige ervaring zo'n reis. Doe voorzichtig en geniet.
  4. M.Schimmel-ten Cate:
    30 juli 2014
    Land van kontrasten, lijkt me. Ik wens jullie samen nog een fijne tijd en doe maar veel ervaringen op.