Onze 1e tourdag

21 juli 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Na een nachtje heerlijk geslapen te hebben, vanmorgen op pad voor onze 1e officiële tourdag.

Om 8 uur moesten we verzamelen en reden naar de regeringsgebouwen hier in Pretoria. In het park voor die gebouwen staat een immens groot standbeeld van wie anders dan.... Nelson Mandela! Dit beeld is pas heel recent onthuld.

Daarna gingen we naar het Paul Krugerhuis. Het was interessant om te zien dat hij een eenvoudig onderkomen had voor een Afrikaans president.

De volgende stop was bij het Voortrekkermonument. Hier is te zien hoe in de vorige eeuw de boeren vanuit het zuiden optrokken om de Engelse overheersers te ontvluchten.

Tot slot van deze dag zijn we naar SOuth WEstern TOwnship geweest. Heel indrukwekkend om te zien onder welke omstandigheden daar mensen leven. Gelukkig is de Afrikaanse regering er met allerlei maatregelen (gratis onderwijs en de bouw van woningen) in geslaagd om al heel veel te verbeteren. Maar er moet nog steeds veel gebeuren. Ondanks dat was het opvallend hoeveel blijdschap en enthousiasme de mensen uitstralen. We werden rondgeleid door een zeer bevlogen, in Soweto wonende, gids die ons ook nog het huis heeft laten zien waar Nelson Mandela gewoond heeft en het huis waar Desmond Tutu woont.

Voor morgen staat er een lange reis van 530 km op het programma richting het Krugerpark.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lien van Til:
    21 juli 2014
    heel veel kijk plezier en alle bij sterkte met jullie rug
  2. Tineke Bisschop:
    21 juli 2014
    Prachtige foto's, heel indrukwekkend. Hoe is jullie reisgezelschap?? Geniet ze en ik kijk uit naar de rest. Zet hem op en pas op voor de wilde dieren.....
  3. Kees:
    21 juli 2014
    Op de eerste dag meteen al een schot in de roos, zo komt de geschiedenis wel heel dichtbij!
  4. Dick en Kitty:
    22 juli 2014
    Indrukwekkende trip met veel contrasten. Ik dacht dat Joop een grote kerel was maar hij valt in het niet bij sommige foto's haha...
    Hou de tijgers en leeuwen vandaag in de gaten he.